dinsdag 21 juni 2016

ROEPING - Gerard Reve

.

ROEPING

(voor de Zusters van Liefde, te Weert)


Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet ’s avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.  

(1973)  

Gerard Reve

uit 'Verzamelde Gedichten'
Uitgeverij L.J. Veen Amsterdam / Antwerpen
 .
 
Gerard Reve (Amsterdam, 14 december 1923 – Zulte, 8 april 2006) is waarschijnlijk de meest controversiële, maar ook één van de grootste naoorlogse Nederlandstalige schrijvers.  Hij wist zowel links als rechts te choqueren, maar ook te boeien, ging geen tegenstelling uit de weg en verbaasde en schopte tegen schenen.  Maar hij zette mensen ook aan het denken en aan het twijfelen, want niets was wat het leek in zijn denkwereld vol cynisme en ironie, of toch net wel?  
 
 
In het gedicht ‘ROEPING’ schildert hij op een prachtige manier met weinig woorden een zwart-wit beeld tussen een zuster die een leven lang devoot en anoniem zorg draagt voor hulpbehoevenden, dit in schril contrast tot een zoveelste brulaap die amok maakt en meteen gekatapulteerd wordt tot het nieuws van de dag.  Een gedicht uit 1973 dat actueler is dan ooit, denk maar aan elke aanslag die telkens opnieuw dagen het nieuws vult, terwijl in naam van eender welke godsdienst of levensvisie net zo goed duizend maal meer mensen dagelijks anoniem en toegewijd in de weer zijn om anderen te helpen en te verzorgen.  Een gedicht dat wat mij betreft verplichte leerstof mag worden in alle scholen en al zeker in de richting journalistiek.
 .

6 opmerkingen:

  1. Mooi dat je dit gedicht plaatst, is nog altijd actueel.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit gedicht lijkt geschreven voor Extinction Rebellion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dagsluiting

    Eigenlijk geloof ik niets,
    en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
    Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
    dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
    en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt,
    zoals ik U.

    BeantwoordenVerwijderen