donderdag 6 december 2012

De Sint gelooft niet meer in mij ...

.
 
 
De Sint gelooft niet meer in mij
nochtans is dat niet wederzijds
vandaar dat ik, geheel bijtijds
mijn schoentjes zette allebei 
 
hij liep ze blindelings voorbij
mijn grote dikke lieve held
geen speeltje, dat ik had besteld
geen fruit, geen zoete lekkernij
 
ik denk dan maar: misschien dat hij
dit jaar al zijn gevulde manden
meer uitdeelde in arme landen
zodat het daar wat beter wordt
 
van mij geen muggenzifterij
tenslotte kom ik niets te kort.
 
 
© bert deben
Vogelwaarde, donderdag 6 december 2012.
 
Geschenkjes die levens veranderen:


33 opmerkingen:

  1. Leuk ; ik kreeg een mooi sinterklaasgedichtje in mijn schoentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar ik geloof in jou
    zoals ik geloof heb in de gehele schepping.

    Groet reinejragolo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kop op. Misschien heeft hij het dit jaar voor jou uitbesteed aan de kerstman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig is geloof vrij van regels.Je gelooft, punt uit.Het geloof van geven aan arme landen.Een goed geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blijkbaar had iemand bij Oxfam via Google deze bijdrage ontdekt, wat resulteerde in onderstaande sympathieke mail:

    > Subject: oxfam pakt uit - geluk zit in een klein geitje

    Beste Mr. Deben,

    Wij willen u graag bedanken voor het vermelden van Oxfam Pakt Uit op uw blog!
    Het was voor ons een zeer aangename verassing om ons 'geitje' te spotten op uw blog.
    Indien u in de toekomst nog verdere informatie wil inwinnen over onze Oxfam Pakt Uit-Campagne, kan u steeds contact met ons opnemen.
    Bovendien sturen we u graag nog een kleine attentie, wanneer u ons uw adres doorgeeft.
    Nogmaals bedankt om onze projecten te steunen!

    Met vriendelijke groet.
    Katrien Gosselin <


    Omdat ik tenslotte niets te kort kom heb ik geantwoord dat de mail op zich al een leuke attentie genoeg is voor mij – de dichter is een tevreden mens … ;-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi, zal de sint blij mee zijn; met zo'n post!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog steeds van waarde en het verhaal gaat dat hij inderdaad de goedbedeelden voorbij ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De grote man, dat ben jij ! Echt mooi gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Na dit gedicht geloof ik weer in de Sint ... (Y)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik val in herhaling zo door de jaren heen. Het is een ijzersterk gedicht en immer actueel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. net als de Sint die door de jaren heen terug blijft komen :-)

      Verwijderen
  11. Dit mooie gedicht is en blijft actueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, Sint is een constante. Oxfam gelukkig ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. "misschien dat hij dit jaar al zijn gevulde manden meer uitdeelde in arme landen ..."
    wat een mooie bedenking - zo zou ik wel weer in hem willen geloven!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Sint Nicolaas 1938

    Weer doen wij ons aan marsepein tegoed:
    al ligt de wereld machteloos te bloeden,
    God zal òns feest, òns Neerland wel behoeden.
    o, Sinterklaas, wij waren braaf en zoet!

    Verstop de krant, die riekt naar rook en bloed:
    nòg walmt de puinhoop, nòg zwiept ginds de roede
    en striemt den Jood; wij kunnen 't niet verhoeden...
    o, speculaas, o, marsepein, zo zoet!

    Vanavond deert ons vluchteling noch beul,
    wij zoeken slechts bij koek en snoepgoed heul,
    en lezen, voor 't naar bed gaan, 't woord des Heren,

    dat ons, als steeds, weer ernstig stemt en sticht,
    maar verder vrijlaat en tot niets verplicht
    zolang wij koek en snoepgoed niet ontberen.

    A. Marja (1917-1964)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sinds jaar en dag sta ik al in zijn zwartboek. Rotvent!
    Maar ik vergeef het hem grootmoedig als hij samenwerkt met Oxfam.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik krijg al jaren niks van de Sint maar heb niets te kort !!
    Fijn van u Bert je bent een schat !! 💪💪Oxfam zal blij zijn !
    Dat de Sint de arme kinderen maar goed bedeeld. 🍩🍬🍫🍭
    Zo mooi het te lezen Bert !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maar 't Oxfam geitje wel in jou.
    Misschien krijg je weer een dankbriefje van hen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 🤩een warm gedichtje voor de warmste week🥰🤩

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooi geschreven en méér dan actueel. Als de Sint er nu ook nog eens kon voor zorgen dat alle oorlogsvoerders ermee stopten, wat zou de wereld er beter uitzien... ♥♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk dat het de mensen zelf zijn die moeten stoppen met oorlog voeren, maar dat is vrees ik niet besteed aan al die aan de wapenindustrie gebonden politici 🙁

      Verwijderen