vrijdag 26 mei 2006

Mijn kleine doe-het-zelvers zieltje ...

.
 .
De Klus
Als ik gaten in de muren boor
die groter blijken dan de pluggen
en ik dat tracht te overbruggen
met stukjes hout of met papier
 
doe mij dan even een plezier
en stel op zulk moment geen vragen
weet dat ik weinig kan verdragen
en achter elke zin een grinnik hoor
 
mijn kleine doe-het-zelvers ziel
is aarzelend en snel gegriefd
dus moest je schoonheidsfoutjes merken
of als een vloek mijn mond ontviel
 
spaar mij jouw raad dan alstublieft
en donder op en laat mij werken!
 
 
© bert deben
Antwerpen, vrijdag 26 mei 2006, voor Bobje.
 
 
gepubliceerd in ‘Lachende letters leven lang’ 5de bundel Poemtata (mei 2013).


29 opmerkingen:

  1. Ach, jij kan tenminste nog een poging wagen. Ik hoef het geeneens te proberen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk om lezen
    met luidop gegrinnik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, als je zo vaardig een sonnet in elkaar weet te knutselen, moet toch wat gaatjes boren een sinecure voor je zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een gaatje boren vormt totaal geen probleem - maar op de uitgemeten plaats en van de juiste grootte, dat maakt het, voor mij dan toch, van een hogere moeilijkheidsgraad dan een sonnet schrijven ... ;-)

      Verwijderen
  4. Annemie De Wit29 juli 2013 om 20:58

    Schitterend !
    Als altijd !

    Doet me een beetje denken aan :
    "DE DICHTER ALS DOKTER

    Klop klop.
    Hier komt de dokter met zijn woorden,
    als een vriendelijk geklede avond,
    een avond in sportkostuum."

    (...) van Sybren Polet.
    Bij jou wordt dat dan :
    "Klop klop.
    Hier komt de klusser met zijn woorden". ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. benieuwd als ik was naar het vervolg, zocht en vond ik het gedicht op bitterkoekjes: http://scarletttango.wordpress.com/2011/12/18/de-dichter-als-dokter-sybren-polet/

      al moet ik zeggen dat de dichter als dokter toch wel wat vriendelijker is dan de dichter als klusser ... ;-)

      Verwijderen
  5. Haha! Hij is leuk, Bert - en nogal herkenbaar, ja... :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de beste klusstuurlui staan aan wal Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach Bert: als gemankeerd timmerman/uitvoerder: zó herkenbaar :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wordt jouw kleine doe het zelverszieltje keer op keer gekwetst?
    Och arme, ik heb niet eens een zieltje van die materie. Dat is eigenlijk één grote eeuwigdurende kwetsuur, nu ik er goed over nadenk.
    Niet met een grinnik, wel met een glimlach gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk om mijzelf hierin te kunnen herkennen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sta zoals altijd al klaar met raad en daad, enkel een parking vind ik me waard.
    Respect voor je pogingen tot kunnen, het willen van iets is altijd een begin, zonder dat kom je helemaal nergens.
    Kleeft je sierplank in de hoek aan je raam zoals verwacht na en paar seconden tegen de muur of is uitleg op de tube lijm ook met een emmer zout te scheppen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de plank kleeft perfect en is al mee geschilderd - bijna alle schilderwerken achter de rug (heel fier op) en vandaag ging mijn boormachine als door boter door de muur (dat zegt ook iets over de muren waarschijnlijk) - de doe het zelver in mij voelt zich helemaal in zijn nopjes !

      Verwijderen
  11. Ha ha, geestig gedicht. Ik maar denken dat je nu een volleerd klusser was geworden.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. volleerd niet zozeer, teergevoelig en onzeker daarentegen ... ;-)

      Verwijderen
  12. Wat een schitterend gedicht over jou als doe-het-zelver!
    Zeer herkenbaar overigens...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig , velen zullen zich daarin herkennen , niets mis mee

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha ! Hier herken ik mezelf in. Mijn broer, die klusser is, krijgt het er op de heupen van. 🤣🤣🤣

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eenvoudig en zonder blozen het neer te pennen !
    Ik zit hier wel met een brede lach !
    Je bent in andere dingen uniek ☝️☝️☝️

    BeantwoordenVerwijderen