maandag 4 november 2013

Courgettes

.
 .
Courgettes
Courgettes, uien, een pompoen
de aardbeiplantjes schieten uit
een laagstamboompje vol met fruit
en veel tomaten, maar nog groen

de bonen rijp reeds voor de pluk
de prei wat mager en fragiel
maar levensvatbaar en stabiel
al was die vorig jaar mislukt

ik kuier door de tuin en kijk
naar mijn verbond met de natuur
en inspecteer er heel secuur
wat groeit en bloeit en af en toe

valt mij ook onverhoeds op hoe
ik steeds meer op mijn vader lijk


© bert deben 
Vogelwaarde, maandag 19 augustus 2013, voor vader
 

Zondag 3 november 2013 mocht ik tijdens de Poëziemiddag te Hillegom, een gedeelde 3de prijs in ontvangst nemen voor mijn gedicht ‘Courgettes’.  De 1ste prijs ging naar Anneke Wasscher voor haar gedicht ‘Het sprak vanzelf’, Margot Attema kreeg de 2de prijs voor ‘Trauma’ en Kees Godefrooij mocht samen met mij de 3de prijs in ontvangst nemen voor zijn gedicht ‘Amsterdam’.  Thema van deze 4de Hillegomse Gedichtenwedstrijd was ‘Natuurlijk’.

vlnr: Peter Nieuwendijk (Juryvoorzitter), Anneke Wasscher (1ste prijs), Bert Deben (3de prijs), Margot Attema (2de prijs), Kees Godefrooij (3de prijs) en Gerrit Kleijheeg (Wethouder Cultuur Hillegom)

In de gelegenheidsbundel met beste gedichten van de wedstrijd werden ook nog 4 andere gedichten van mij opgenomen: Boa in een baobab’; ‘Koeienwijsheid’; ‘Wandeling met vader’ en ‘God tussen de Rozen

25 opmerkingen:

  1. Proficiat!
    een heerlijk gedicht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap, proficiat!
    Het geeft zo'n 'op den buiten' gevoel...

    Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijkk op je vader gaan lijken. Het gaat vanzelf. Al wil ik er nog niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moest al lachen bij de titel:)

    Leuk knapperig sonnet Bert!
    Proficiat!

    Uw tedere tuinboon, Annette :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 'Il faut cultiver notre jardin' (laatste zin van 'Candide ' van Voltaire één van mijn favoriete boeken); je geeft het zo goed weer, hoe heerlijk het s om in de tuin te kuieren én te oogsten; Het begin van de beschaving ? XXX Suzy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het brengt een mens in elk geval dichter bij de natuur en zodoende ook bij het leven ...
      xx

      Verwijderen
  6. Proficiat weer
    Al die prijzen.... zijn dat opstapjes naar de Turing gedichtenwedstrijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. echt mooi
    ik kuier ook zo graag tussen mijn groentekes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dichter op de huid
    kan U niet worden
    gezet

    Maar Uw Voorhuid
    is toch geen courgette

    Natuur - lijk niet of wel
    Vôtre Poème
    cést très belle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. merci beaucoup Anoniem,
      en wat strofe 2 betreft, ik wens het alvast niemand toe ... ;-)

      Verwijderen
  9. met dank trouwens aan iedereen voor de felicitaties, de complimentjes, het langskomen en het lezen, het doet de dichter extra nagenieten van een prijs ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi sonnet Bert, het doet me spntaan denken aan de nog in leven zijnde Drs. P :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een lekker gedicht van jou. Heb ze gelijk gehaald voor een heerlijk soepje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een paar jaar later, zijn weer de courgettes rijp; het draaiende wiel van de seizoenen. Mooi gedicht, je prijs meer dan waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. leuk om weten over courgettes:

    https://www.dokterdokter.nl/.../hoe-gezond-zijn.../item29665

    In dit artikel lees je alles wat je moet weten over courgettes. Deze gezonde groente heeft namelijk invloed op je hart en vaatstelsel, je immuunsysteem, je spijsvertering en op je gewicht. In alle gevallen positief dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een overheerlijk, heel smakelijk en smaakvol schrijfsel! Ik hou van elke zin, elke toon en elke letter die je hier neerschreef! Écht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk gedicht, blijkt maar weer dat jouw gedichten tijdloos zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog steeds een heerlijk gedicht, en zoals eerder : tijdloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schitterend gedicht !
    Proficiat met jouw groenten oogst ! Geeft een leuk gevoel ! 🍀😘❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je sleurt je vader ook al mee in je internatonale carrière Bert.
    Hij zou best trots zijn op zijn spruit.
    Maar die kweek je hier blijkbaar niet in dit seizoen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk, al die zelf gekweekte groenten die samen een knap gedicht opleverden ♥

    BeantwoordenVerwijderen