zaterdag 3 november 2007

Hier wil ik boom zijn

..
Antwerpen, 22 augustus 2007, voor Beeld Express, editie november 2007
  
Met dit gedicht won ik de wedstrijd Beeld Express editie november 2007, een samenwerking tussen Creatief Schrijven en het Centrum voor Beeldexpressie (nu Breedbeeld), waarbij het de opdracht is om bij een foto een gedicht te schrijven.  Gedicht met foto werden gepubliceerd in Beeld Express, het tweemaandelijkse tijdschrift van het Centrum voor Beeldexpressie en begin 2012 tentoongesteld tijdens de expo 'Gedichten in beeld' in de Standaard Boekhandel te Leuven.


gedicht werd maart 2023 gepubliceerd in Treinstapper 4, een wandelgids 
met wandelroutepaden tussen telkens 2 treinstations in Vlaanderen 
+ werd opgenomen in de poëzieroute van de Ridderslotwandeling te  Beauvoorde 

18 opmerkingen:

  1. Mooi gedicht, maar zou ik boom zijn, zou ik af en toe toch met een soortgenoot willen converseren :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo mooi ook om te hèrlezen Bert....x...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo geworteld in woorden te staan is de eenzaamheid voorbij
    heel mooi dit gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow ... meer woorden ontkrachten alleen maar wat dit gedicht met me doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel gevoelig komt dit gedicht mijn hart binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Teder wortelt hij zich met woorden mijn hart binnen,prachtig Bert,dank voor je mooie woorden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Boombeschrijving

    Bomen zijn werkelijk.
    Hun bladeren praten werkelijk
    met woorden veelzeggend en letterloos.

    Hun toppen zingen.
    Hun stammen zwijgen
    hoorbaar.

    Hun wortels houden
    van de aarde.

    Bij een boom
    staande moet ik wel
    ademen als een boom.

    Naar een boom
    ziende zie ik
    hemel en aarde in elkanders
    armen.

    Want een boom,
    een boom is een bruiloft

    Hans Andreus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig.. n boom kan praten. Vogels
    Kunnen erin zitten en n nestje bouwen.
    Heerlijk omdat te zien..
    Leuk om jullie als buurmannen te hebben. J en Y.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijmeringen onder de boom..
    Solitaire bomen zijn de ziel van landschap
    Schuiloord voor vee
    Bouwruimte voor vogels
    Verzamel-, verhaal- of dansplekken voor mens
    Voedselleveranciers voor al wat vliegt, kruipt en loopt.
    Van oudsher pelgrimsoorden van Maria's
    Een biotoop op zich.
    voor vele generaties
    die woorden kerven in zijn bast
    of later op zijn papier
    Op zijn tafel...
    Solitaire bomen zijn bedaard
    Woorden zijn als mensen
    Ze wemelen, wentelen, wisselen
    Onbedaarlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een indrukwekkend gedicht!
    Het past ontzettend goed bij de duizendjarige eik op het traject Schulen - Diest van Treinstapper 4.
    Bedankt voor de fijne samenwerking, Bert.

    BeantwoordenVerwijderen