zondag 11 november 2007

God tussen de rozen

.
.
God tussen de rozen
 
Ik vond vanmorgen God tussen de rozen
hij schikte traag de blaadjes van een kelk
mijn vraag of hij iets warm wou deed hem blozen
een koffie werd het, met een scheutje melk

we hadden het gewoon over tuinieren
de kleuren van de bloemen en het gras
zo toonde tussendoor ook zijn manieren
om blij te zijn met alles wat er was

toch vroeg ik hem: en
oorlog dan?
hij zuchtte diep, de vraag had wat teweeg gebracht
toen kleurde hij een blaadje rijper groen 

dit is - sprak hij - mijn meesterplan:  
zo veel, zo mooi, een overvloed - zo sprak hij zacht - 
oorlog, ik vraag me af, waarom jullie het doen ...


© bert deben
Brussel, donderdag 28 juni 2007.
 
  

werd gepubliceerd in de gedichtenbundel ‘Natuurlijk’, een selectie uit inzendingen
voor de 4de Hillegomse Poëziewedstrijd, Artbooks 2013.
 

32 opmerkingen:

  1. een vraag om stil bij te staan
    een knap gedicht

    Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi beeld! Een verlegen God..verlegen over onze rotzooi. We moeten het met onze menselijke beelden doen..en dit is een mooie! joost tiboscsh sr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik een gelovige was, zou ik blij zijn met je gedicht. Nu trouwens ook. Het waarom is moeilijk te beantwoorden en dat antwoord heb je toch nodig als er ietsw tegen wilt ondernemen. Maar een mooi gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JA DAT IS DE VRAAG DIE ALLE ANDERE VRAGEN IN DE SCHADUW DOET ZET OF VOLLEDIG DOET WEGVALLEN WAAROM ???? WAAROM STEEDS WEER ERGENS OP DE WERELD OORLOG ,,???? IK VRAAG HET MIJ AL JAREN AF ..... VOORAL ROND DE KERST WANNEER MEN ZINGT VAN ... VREDE OP AARDE ....

      Verwijderen
  4. alleen al de eerste strofe vind ik mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Práchtig Bert
    als een liefdeswals....

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vraag het me ook af. Heb ik toch iets gemeen met God, wie had dat gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi om de vraag terug te spiegelen - en zo subtiel opgebouwd -
    heel mooi bert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. net als gisteren ben ik hier geraakt tot in mijn ziel
    het waarom blijft me achtervolgen
    waarom vinden wij die vrede niet?
    dank Bert, voor de wijze, zachte woorden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil graag, met Liefde, toevoegen:

    Je me raakt hiermee in mijn gevoel zó diep dat ik terstond
    Opnieuw betreur na door vele wateren gewassen
    Te zijn gebleven zónder 't bekennen van mijn kleur:
    Ik raak hierdoor verstomd, naakt en als een roos zonder geur.

    Een Roos roept immer op in menslijk' verlangen
    Van geur en kleur, van een eeuwig' Vrede ook
    Gegeven slechts die het niet alleen betrachten
    Maar ook de roep van het vervullen - ook voor de "bangen"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. poëzie met liefde toegevoegd kan de dichter alleen maar verheugen !

      Verwijderen
  10. Nog steeds even mooi en opnieuw kwamen de zelfde opmerkingen naar boven, al lezend. Was vergeten dat ik ze al had neer gezet. Dagdag xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. God is geen koning, op een troon aan ’t pralen,
    Met, rond hem, engelenstoeten, wijduit zwierend,
    Die, diep door gouden loftrompetten gierend,
    Een enkel ding steeds aan elkaar herhalen, –

    Daarna, bij helle klinkslag van cymbalen,
    Ten rei geschaard, in d’ether feesten vierend
    Terwijl Zijn hand, des hemels dans bestierend,
    Het Al regeert tot de allerverste palen.

    God is in eenvoud van spontane woorden,
    In zelfgenoegzame muziekakkoorden,
    In ’t hart, dat in zichzelf zijn glorie vindt.

    God is in zonneschijn en mededogen,
    In klare’ azuurglans van onwetende ogen,
    In ’t luiduit lachen van het schuldloos kind.

    Willem Kloos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eenvoudig! Ontroerend! Raakt echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook "hij" of wie "hij" wezen mag, verstaat ons mensen niet. Macht, kracht, praal en pracht is het enige wat hen bindt. Die domme grote mensheid kent het doodgewone "geluk" niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is dit ontzettend mooi, Bert. Mag ik het delen op mijn blog "Ron de tijd".(met bronvermelding en link uiteraard)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. met dank voor deze bijdrage rond mij (https://rondetijd.blogspot.com/2023/11/god-tussen-de-rozen.html) en natuurlijk ook een beetje rond het idee 'God'. Als er al zoiets zou bestaan, dan is dit inderdaad ook voor mij de God in mijn gedachten ...
      Maar het is vooral in deze de boodschap die ik wil terugkaatsen naar zij die vinden dat God verantwoordelijk is voor wat er mis gaat hier op aarde, terwijl een heel groot deel daarvan natuurlijk de verantwoordelijkheid van mens zelf is ...

      Verwijderen
    2. Die boodschap komt goed over, Bert. En ik sluit me er helemaal bij aan.

      Verwijderen
  15. Oorlog en vooral het waarom.....om stil van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen