dinsdag 12 april 2016

Ik zie je graag ...

.
 
ik zie je graag –
ik zie je graag –
ik zie je graag

ik zou de woorden duizend maal herhalen
tot ze balen en banaal zijn en vervagen
en we beiden niet meer vragen naar elkaar
een paar dat altijd samen is tot later
tot de kater van te veel ‘ik zie je graag’
sinds lang weer vaag is en verdwenen
verschenen als de kleuren door te veel aan zon
en hoe ik overwon en net als jij
tot rook en stof en as verging
 
en geen van al wie achterblijft begrijpt
dat al dat steeds ‘ik zie je graag’
werd aangerijpt
tot samen zwevend hand in hand
en als jouw lach tot licht vervaagt
herhaal ik weer die woorden traag:
 
ik zie je graag,
ik zie je graag

ik zie je graag.
 

© bert deben
Antwerpen, 30 januari 1999, voor Frank B.
  
Bij de tweede editie van het Groot Letterfestival te Eindhoven, op zondag 10 april 2016, werd een schrijfwedstrijd georganiseerd met als thema ‘Levenslang liefde is …’ Er kon zowel proza als poëzie worden ingestuurd en er waren in totaal 115 inzendingen.   
.
De jury van de schrijfwedstrijd van het Groot Letterfestival 2016 bestond uit Dries Dreijer, Jos Linssen en Meriam Wehrens.  Van de 5 genomineerden was ik de enige met een gedicht. De derde prijs ging naar de tekst ‘Liefdesles!’ van Annette Akkerman, de eerste prijs naar het kortverhaal Het afscheid van een leven samen’ van Betty van Bellen-Goddijn.  Mijn gedicht ontving de tweede prijs van de jury – door omstandigheden kon ik echter niet aanwezig zijn tijdens de prijsuitreiking.  De winnende teksten werden opgenomen in een fraai bundeltje met als titel 'Levenslange Liefde is ...' 
  

Uit het juryrapport: De tweede plaats is voor een goed verzorgd gedicht. Het spreekt inhoudelijk erg aan, de jury kan er zich gemakkelijk een voorstelling bij maken. Bovendien heeft de tekst een sterke vorm. Het bevat veel binnenrijm en tóch is het opgebouwd uit erg mooie regels. Plus: het gedicht bestaat uit een enkele zin en dat is niet eenvoudig, aldus de jury. Op de tweede plaats staat ‘Levenslange liefde en daar voorbij’ van Bert Deben! 

Het volledige juryrapport en het winnende kortverhaal kan men lezen op:
 
   

8 opmerkingen:

  1. prachtig en een zeer terechte prijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi, en nogmaals van harte gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ontroerend mooi liefdesgedicht. Een dikke proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'n Besondere lieflike gedig Bert! Geluk met die prys! Groetnis uit Suid-Afrika! Conrad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je gedichten zijn tijdloos en dat alleen al is zo knap - ze lezen makkelijk en laten altijd indruk achter - fijn dat deze gewaardeerd is met een mooie prijs, terecht! van harte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd Bert,prachtig en ontroerend

    BeantwoordenVerwijderen