maandag 8 februari 2016

De Zwerfkat




De Zwerfkat  
.
Ze kijkt mij eerst niet aan en daarna wel
heel even maar, gewoon om mij te keuren
misschien dat vriendschap kan, maar niet te snel
het is niet iets dat zomaar moet gebeuren  

ze licht mij door, haar argwaan is een wapen
ze krijgt sinds kort dan wel te eten hier
een nest zelfs, met een kussen om te slapen
dat zette haar vertrouwen op een kier  

ze is gewend alleen te zijn, uit veiligheid
en houdt bij voorkeur nog de afstand aan
al staat het kiertje toch weer iets meer open
ik praat met haar, ze gunt mij eventjes de tijd  

dan besluit ze statig om door te gaan
ze zet het echter niet meer op een lopen. 
 

© bert deben
Hengstdijk, zondag 7 februari 2016,
voor de zwerfkat die ons steeds meer komt bezoeken, we noemen haar Bowie.

Gedicht won 2 maart 2018 de 3de Prijs voor de schrijfwedstrijd van Voor de Poes Magazine NL, waar het ook gepubliceerd werd. 
 
 
 

23 opmerkingen:

  1. Zo lief. Ze (hij?) zal u altijd dankbaar blijven. Ons Minie is onze trouwste ook (ex-zwerf)kat. Katten voelen heel snel waar het goed is...Weeral een inspiratiebron meer idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Bert met de juiste woorden:)
    Ze lijkt op een oudere uitgewerkte kater.
    * Bowie *

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een beetje ziek en onverzorgd denk ik - als ze ons genoeg vertrouwd kunnen we er eens mee naar een dierenarts gaan ... Maar oud denk ik niet dat zij/hij is (ik denk ook wel 'hij')

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. ja, dat is de argwaan ... ondertussen, een dag later, laat ze zich al heel voorzichtig aaien ...

      Verwijderen
  4. wondermooi gedicht en een warm zorgdragen voor Bowie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Bert, de ondervonden warmte, over en weer! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig gedicht
    mooie foto's
    en ik voel de warmte ook

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Afwachting-warmte-liefdevol....alles 'proef' ik in deze mooie woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heeft Bowie het getroffen in Vogelwaarde. Dat raakt mijn 'kattenhart' en roept allerlei herinneringen aan mijn (1 gepeste, bange) katten op. Wat een treffend gedicht.
    Met die bange kat is het destijds helemaal goed gekomen.
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het veroveren van een kattenhart, zo mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de verovering is wederzijds ondertussen - misschien moet ik ook dat eens proberen in een sonnet te omschrijven ... ;-)

      Verwijderen
  10. We zijn wat dieper 2016 in. Hoe is het met je sonnet???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. spijtig genoeg zou het onderwerp niet meer zo leuk zijn ondertussen - Bowie (zoals we hem hebben genoemd) heeft het niet lang vol gehouden - hij bleek zwaar ziek te zijn en ondanks alle spuitjes, vitaminen en doktersbezoeken bleef hij vermageren - uiteindelijk was hij zo verzwakt dat we hem moesten laten inslapen ... Toch had hij nog een warme laatste thuis en nu een grafje in onze tuin ...

      Verwijderen
  11. Toch nog liefde op het eind. Geweldig dat je hem dat hebt gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi ontroerend gedicht. Ooit heb ik deze geschreven: http://catherineboone.blogspot.com/2014/09/zwerfkat.html

    BeantwoordenVerwijderen
  13. extra leuk: Bowie zaliger leeft verder als muze van het gedicht dat binnenkort gepubliceerd zal worden in VOOR DE POES MAGAZINE en een derde prijs won in een schrijfwedstrijd van het tijdschrift:

    "De jury had er een flinke klus aan. Met in totaal 76 inzendingen moesten we snoeiharde keuzes maken. Maar de winnaars van de eerste VOOR DE POES schrijfwedstrijd zijn bekend! Dan nu de uitslag.

    *** Tromgeroffel ***

    Ben Zielman sleept met verhaal 'Bep' de eerste prijs in de wacht!

    Elsbeth van Orsouw wint met haar verhaal 'Pussie' de tweede plek.

    En we hebben een gedeelde derde plaats:

    Bert Deben met zijn gedicht 'de zwerfkat'
    en Ema Sindelarova met 'Dagboek van Mojo, deel 2'"

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alweer heel wat jaartjes geleden dat Bowie bij jullie was. Toch mooi dat je een blijvende herinnering aan hem hebt in de vorm van dit mooie gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen