vrijdag 8 juni 2012

Ik was een kind en had geen geld ...

.

 

Ik was een kind en had geen geld
ik reisde op een keukenstoel
met fantasie als enig doel
en stoelen onderweg geteld

het waren er niet al te veel
de keuken was niet al te groot
maar toch, als ik de ogen sloot
ontplooide zich een tafereel

te mooi voor woorden of voor taal
een beeld dat iets in mij creëerde
en dat ik dan ook voor me zag
met telkens weer een nieuw verhaal

hoe spijtig toch dat ik verleerde
dat in mijn hoofd een wereld lag.
 

© bert deben
Oosterbeek, zondag 3 juni 2012
 
Geschreven na het zien van het ontroerende theaterstuk
tijdens het poëziefestival ‘Het Park Vertelt

‘Een buik van wol’ is een poëtische, beeldende muziektheatervoorstelling over hondjes, heimwee en sneeuw. Over verliefd worden, breien en kwijtraken. Maar hoe kwijt kan iets zijn als je het met dichte ogen nog steeds kan zien?

gepubliceerd in literair tijdschrift 'Schoon Schip', jg 21 nr 3, 2014
.

26 opmerkingen:

  1. heb zo het gevoel dat in jouw hoofd nog steeds een wereld ligt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en blij te melden dat hij beetje bij beetje terug wakker wordt ... ;-)

      Verwijderen
  2. ach, het verleren van de oorspronkelijke wereld in het hoofd.
    ooit zei een kindercabaretier: als je vergeet dat je kind was, word je nooit een leuk groot mens.

    mooi geschreven weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een wijze cabaretier - mijn fantasie werd dan weer getriggerd door het theaterstuk voor (grote en kleine) kinderen ... Het is waar, af en toe terug kind durven zijn maakt je eigen wereld mooier ...

      Verwijderen
  3. mooi gedicht reizen met een stoel deed ik ook, gekanteld was die mijn auto de poten en de zitting waren de motorkap, ik zat schrijlings op de rugleuning..... kun je het voorstellen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. deze komt bij mij droef binnen
    weemoed...mooi....

    Bertje:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Bert, wat een parel van een gedicht, recht uit het hart volgens mij? Ik reageer niet altijd vanwege tijdgebrek. Maar aan deze kon ik niet zonder commentaar aan
    voorbijgaan. Heb je géén zin om morgen naar Chaam te komen, ik weet het is kort dag en je bent onvoorbereid, maar er is morgen een amateurkunstmarkt (buiten) met 72 amateurkunstenaars, op het gebied van beeldenkunst, beeldhouwers, schilders etc. Ook een aantal fotografen en fotclubs, maar ook op het gebied van poëzie wordt er veel gedaan. Er is muziek er is van alles. Ikzelf heb een kraampje gehuurd Jawel(nummer 13) om mijn schilderijen aan de man/vrouw te brengen. Heb het chter zo druk gehad, dat ik te weinig werk heb om een kraam te vullen, jij zou daar gezellig bij kunnen staan met je bundels. Kan je zo verkopen! Kost je niets want ik heb de kraam al een half jaar geleden betaald. Maar jij kunt je dan mooi als dichter voor een héééél groot publiek profileren, en nou ja ik zou het gewoon tof vinden je weer eens te zien. Weet je Bert, ook al ga je op mijn aanzoek niet in, blijf me in ieder geval je mooie poëzie sturen, liefs Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Tineke,
      Is lief, maar ik heb sowieso niets te koop (ook geen bundels) - schreef daar zelf nog een gedicht over: 'http://bertdeben.blogspot.be/2012/02/tast-toe-alles-gratis.html'
      Maar in elk geval heel veel plezier gewenst daar en we ontmoeten elkaar nog wel eens ergens op de weg van kunst en woorden ... ;-)
      xje
      bert

      Verwijderen
  6. prachtig
    de derde strofe vooral laat zien dat de vierde door een volwassene is geschreven.....
    maar wie ben ik :-)
    boeiend zou het zijn daarover te filosoferen
    wie weet ooit
    mooie foto
    laat me raden....groen fluweel?
    hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een gedicht schrijven waar over gefilosofeerd wordt, wat meer kan een dichter wensen ... :-)

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. mijn moeder haar smaak kennende denk ik dat het bruin was ... ;-)

      Verwijderen
  8. echt mooi ! het wekt veel herinneringen op -we dromen nu niet genoeg en jij maakt het weer een beetje goed

    Liefs,
    Suzy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je maakt me nieuwsgierig naar de theatervoorstelling, je gedicht vind ik om even in te blijven hangen in die sfeer, zo op de vroege zaterdagmorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Bert,
    Een gedicht geïnspireerd op de laatste voorstelling van dit seizoen. Mooier konden we dit jaar niet afsluiten!
    Dank je wel,

    Susanne en Joep

    BeantwoordenVerwijderen
  11. herkenning
    heel fijn om lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtig
    kind mogen zijn...een zegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. als kind
    reisde ik op een keukenstoel
    heel ver weg

    abel staring

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je begint bij me binnen te komen. Wonderschone poëzie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi beeld roep je op. Het zit nog wel in je hoor, dat besef van die wereld. Soms even de ruis verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. als kind had ik
    weer en wind
    en een stapel houtblokken
    om de Sint of
    paasklokken
    mee te lokken
    Het was een mooie tijd
    ver van de werk'lijkheid
    maar zo ontzaglijk fijn
    Zo kan het nooit
    meer zijn

    BeantwoordenVerwijderen