zaterdag 9 maart 2013

Konazen in de tuin (Leporiden)



 
Leporiden (*)
 

Er zitten buiten 2 konazen
hun vader haas, hun ma konijn
ze huppelen, ze zitten wat te grazen
het kan best dat ze helemaal iets anders zijn
 
het kan, het zou mij niet verbazen
ik ben een stadsmens en een dichter bovendien
en moet dringend in mijn bril weer nieuwe glazen
maar toch, met beide ogen toe kan ik ze zien
 
ik kan ze, als ik wil, zelfs bijna aaien
maar als ik mij beweeg zijn ze verdwenen
al zie ik in de verte één van hen
nog even tijdens ’t lopen naar me zwaaien
 
het zit zo bij de dichter in de genen:
wat niet bestaat, dat schept hij op papier wel met een pen.
 
 
© bert deben
Vogelwaarde, zaterdag 9 maart 2013, voor Ruud.
 

Vandaag huppelden hier zowaar 2 rare konijnen in de tuin – ze hadden alles van een haas, maar ze hadden wel een konijnenkop en kwamen tot vlak bij het huis hier, wat hazen (veel schuwer dan konijnen) normaal nooit doen.  Ruud vond er meteen een passende naam voor: ‘konazen’, ik werd dan weer geprikkeld als dichter … Maar bestaan ze ook echt? Een zoektocht op het internet zorgde (zoals dat wel meer gebeurd) voor zowel wetenschappelijke verheldering als voor interessante verwarring:

Konijnen behoren tot dezelfde familie als hazen, toch zijn er een aantal specifieke verschillen tussen beiden:
Zichtbaar: Hazen zijn meestal groter dan konijnen, een haas rent harder en de onderwol van hazen is gelig-wit, terwijl die van konijnen verschillende kleuren kan hebben. Hazen staan ook hoger op hun poten en hebben langere voorpoten.
Verschillen in gedrag: konijnen leven deels onder de grond en hazen enkel boven de grond, konijnen leven in groepen en hazen alleen, hazen werpen hun jongen in het open veld, konijnen maken een hol voor ze werpen en vullen dit met pels en twijgjes. Hazen paren terwijl ze rennen, konijnen paren als ze stil zitten.

Het voornaamste verschil is echter niet zichtbaar, maar wel de reden waarom hazen en konijnen niet kunnen kruisen: hazen hebben namelijk 48 chromosomen en konijnen hebben er slechts 44.

Betekent dit dan dat er echt geen kruising tussen beiden kan bestaan?
Er bestaat namelijk wel een naam voor: Leporiden (*).  De Leporide is zowaar een in België gekweekt bastaardras, waarvan beweerd wordt dat het een kruising is tussen konijnen uit de Oude Wereld en de haas. 
Een beetje zoals Belgen zelf dus: die werden voor het eerst vernoemt door Julius Caeser als de Belgae (de Oude Belgen), ongeveer 50 jaar voor onze tijdstelling, en toch beweren velen ook van Belgen dat zij niet echt bestaan … ;-)

met dichterlijke groet,
bert

info websites:
http://www.finallyover.com/article-listes-thematiques-bouclier-54733548.html
http://www.encyclo.nl/begrip/leporide
 

13 opmerkingen:

  1. Zullen we dan maar gelijk van zowel de leporiden als de Belgen een beschermde diersoort maken :-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. maar die stammen dan weer af van Oude Chinese konijnen, uit Han-dynastie ... ;-)

      Verwijderen
  3. Mooi voorbeeld van de uitspraak dat dichters de waarheid (mogen) liegen. Dank ook voor de toelichting over deze konazen. C. Buddingh' had dit diertje niet treffender kunnenbenoemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk ! Hoe zou Beatrix Potter ze hebben genoemd... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat bijzonder...wat interessant, zeg ik nu.....heel bijzonder zelfs......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zo wonderlijk dat pennenstreken op zwart wit iets kunnen realiseren waar fantasie in zit. ik zie ze huppelen net als jij, echt waar ze kwamen net nog speels voorbij. de een droeg een hoed met paardenbloemen in geel, de ander met een pet vol roosjes, Het was een hele kleurenpracht in het geheel. De neusjes richting wind, en weet je wat ik nu het mooiste vind... dat deze Konazan, als paarden kunnen grazen, als kippen kunnen koeren en als stokstaartjes kunnen koekeloeren. Ze leven lang, zijn altijd blij, en er zit altijd wel een ondeugd bij, die belletje trekt of beentje strekt, en dit gegeven, geeft nog glans aan leven. Het leven zit vol met beesten fantasie of nie, die ik liever in het echt nie zie. Maar deze Konazen waren zo schattig, zo lief en zo liefde bovendien, dat ik hoop dat nog meer mensen ze zien misschien. Niet die echte, de beesten vol met streken die zo beestachtig zijn, maar deze konazen wel, want deze beesten fijn, zijn bedacht om enkel leuk te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk, voor ons, dat jij dichter bent. Anders had ik toch echt nooit van mijn leven twee konazen gezien!

    BeantwoordenVerwijderen