zondag 2 februari 2014

'De ijsbeer zwemt'

.
.
De ijsbeer zwemt
 .
De ijsbeer zwemt al dagen lang
zo ver hij zien kan niets dan grijs
geen land in zicht en ook geen ijs
slechts water hier als samenhang
 
hij zwemt van uit een levensdrang
van uit zijn muil een dof gekrijs
de ijsbeer zwemt al dagen lang
zo ver hij zien kan niets dan grijs
 
het economische belang
het rekent hem een dure prijs
de zwemtocht wordt zijn laatste reis
het zwemmen zelf een martelgang
de ijsbeer zwemt al dagen lang.
 
 
© bert deben
Vogelwaarde, maandag 8 juli 2013.

 
‘De IJsbeer zwemt’ werd zondag 2 februari 2014 verkozen tot ‘Beste FB-beeldgedicht 2013’ in een wedstrijd georganiseerd vanuit de Facebook groep 'Beeld en Gedicht', een initiatief van MartsArts PoetryPictures. De volledige uitslag en de andere winnende gedichten kan men lezen op deze link (let wel, enkel voor FB-gebruikers …): https://www.facebook.com/bestebeeldgedicht2013 
 
Toelichting jury-beoordeling:
 1. De ijsbeer zwemt, Bert Deben.
 Verhalend rondeel waarin de dichter stelling neemt tegen het lot van de ijsbeer die ten onder gaat aan het economische belang van de mens. Het onderwerp is een modern protest tegen de milieuvervuiling, zonder dat hierbij het vingertje storend wordt opgestoken; een krachtig gedicht, dat prachtig bij het beeld past. Het speelt met de menselijke emotie, soms op het randje van het melodrama. Het is mooi consequent in ritme en rijm. De twee rijmklanken (kenmerk van het rondeel) doen nergens dwingend aan.ichting jury-beoordeling:

Over de drie winnaars:

1. De ijsbeer zwemt, Bert Deben.

Verhalend rondeel waarin de dichter stelling neemt tegen het lot van de ijsbeer die ten onder gaat aan het economische belang van de mens. Het onderwerp is een modern protest tegen de milieuvervuiling, zonder dat hierbij het vingertje storend wordt opgestoken; een krachtig gedicht, dat prachtig bij het beeld past. Het speelt met de menselijke emotie, soms op het randje van het melodrama. Het is mooi consequent in ritme en rijm. De twee rijmklanken (kenmerk van het rondeel) doen nergens dwingend aan.

Naast de eerste prijs voor dit gedicht kreeg ik ook nog een eervolle vermelding van zowel de vakjury als de publieksjury voor mijn gedicht 'Ik kijk van op mijn kleine Wolk':
http://bertdeben.blogspot.nl/2013/08/ik-kijk-van-op-mijn-kleine-wolk.html 

Het gedicht, met foto, werd 1 mrt 2014 gepubliceerd in 'Po-e-zine' jg 2 nr 7
+ in Po-e-zine nr 8 met een speciale editie rond de wedstrijd: Po-e-zine jg 2 nr 8 - 2014
+ gepubliceerd in Schoon Schip jg 22 nr 1 - 1 maart 2015
'
 

19 opmerkingen:

  1. Ja, straks is de ijsbeer alleen in de dierentuin nog goed af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is mooi Bert.....

    Hij gaat ons voor.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik voel de wanhoop...
    erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ach, die ijsbeer, net een mens

    BeantwoordenVerwijderen
  5. rakend dit gedichtje en natuurlijk weer mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jouw woorden brengen deze ellende dichterbij ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat, een zeer krachtig gedicht!!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als lid van de jury feliciteer ik jou met deze eerste prijs, Bert. Je hebt je dichterschap weer eens bewezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. met dank voor de felicitaties - blij trouwens dat net dit gedicht in de prijzen mocht vallen, omdat het toch ook een boodschap in zich draagt. Toen ik het in juli vorig jaar meteen na het te schrijven er van op mijn blog plaatste dacht ik nog: 'nu kan ik het natuurlijk niet meer gebruiken voor een wedstrijd ...', maar gelukkig was het voor deze wedstrijd nu net geen probleem dat het al een keer gepubliceerd werd op internet ...

      Verwijderen
  9. een sterk gedicht
    een mooie jury beoordeling
    zeer verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd, Bert, dat het rondeel nog eens jou deel zou worden...Mooi en eindeloos hopeloos...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi Bert,een ijsbeer zwemt nooit in het rond ,die redt zich wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb spijtig genoeg al heel wat minder fraaie beelden gezien in documentaires rond de gevolgen van de opwarming van de aarde voor ijsberen nu hun leefgebied letterlijk wegsmelt ...

      Verwijderen
  12. Nou Bert, wat een gedicht !
    Ik ben er bij gaan zitten
    en liet me aanspreken....door de ijsbeer (e.a.)
    Geen gemoraliseer
    dat de lezers terugfluit
    en opzadelt met schuldgevoelens.
    Gewoon, het opent het hart voor de levensdriftige ijsbeer;
    zijn JOB-gegrom en klacht over gebrek aan ijzige aanlegsteigers
    om thuis te komen.
    Geen thuis meer....
    Geen leven meer...
    Geen toekomst meer...
    Een 'verwaterd', onpersoonlijk, belang,
    verkracht zijn/haar/hun/onze Samenhang.
    Wat een gedicht!
    en een heldere filo-bio-sofie
    Meer dan dierenbelang: Eco-belang!
    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen