zaterdag 21 juli 2012

Vroeger was ik Belg

.



Vroeger was ik Belg
tegenwoordig weet ik het niet meer
men zegt mij dat het land niet meer bestaat
men zegt zelfs dat het nooit bestond
nu ben ik dus stateloos
 
men zegt dat ik een Vlaming ben
maar Vlaanderen woont zelf niet hier 
de helft ligt al een eeuwigheid in Frankrijk
men spreekt daar Frans
een stukje ligt in Nederland
 
en Antwerpen, mijn wereldstad
ligt in een Brabant van weleer
maar doet dat nu al lang niet meer
het ligt vandaag, zoals men weet
in Antwerpen, de wereld 
 
wij spreken hier een eigen taal
met onderschriften voor wie zegt 
een lid te zijn van ’t zelfde land
en in de straten waar ik loop
hoor ik de wereld in het klein
 
de taal zegt men, dat is de grens
maar ik dicht op het World Wide Web
vanuit een land van bier en friet
de wereld tot een grondgebied
ter grootte van een monitor.
 

© bert deben
Antwerpen, donderdag 14 juni 2012

geschreven tijdens de ‘Belgische’ editie van het Felix Poetry Festival


21 opmerkingen:

  1. Je klinkt toch een pak pessimistischer dan koning Albert gisteren :-). België is natuurlijk wel een gekunstelde staat, maar bestaat al 181 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zie het niet zozeer pessimistisch, België zal zeker nog wel een tijd bestaan (en ik stel mezelf in het buitenland ook nog steeds als Belg voor, pas daarna eventueel als Vlaming, terwijl ik me in eerste plaats Antwerpenaar voel, wat geschiedkundig niet eens bij het originele Vlaanderen hoort)

    ik wil eerder aantonen hoe gekunsteld ook het Vlaamse alternatief is (als men de geschiedenis daarvan oprecht bekijkt en niet van uit de bril van Vlaams nationalisten) en hoe gekunsteld grenzen sowieso zijn, terwijl de wereld tegenwoordig grenzeloos is geworden door het internetgebeuren …
    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeg jongen er zijn nog altijd oude Belgen hoor ;;; wel oud 83 JAAR maar nog lang niet out ;;;; en die lezen wat jij schrijft ; wees een beetje mild voor ons VADERLAND de leeuw heeft nog altijd tanden hoor , en klauwt nog steeds ( hoop ik ); groetjes en succes tot FACEBOOK

      Verwijderen
  3. maakt het uit hoe je stukje aarde heet? vraagt den Hollander?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een mooi doordenkertje ... ;-)

      Verwijderen
    2. Ik dacht aan de kunstenaar Rodin, jij bent een echte denker en het is juist wat je schrijft Wij zijn Vlaams, wij zijn Nederlander, wij zijn Frans, ergens zijn ze nog een beetje Duits, wij zijn het allemaal , waarom die strijd nog. Super mooi hoe dat jij dat hebt gezegd

      Verwijderen
  4. WE hebben dan Nnogiets gemeen: ben ook Belg;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zolang jij de grenzen maar dicht,
    maakt het niet uit voor ons lezers,
    wat er op je paspoort staat:)

    dit probleem is zo wijdverbreid, dat het mij niet
    zou verbazen dat het slechts een kwestie van tijd is
    of iedereen is statenloos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. of iedereen krijgt meerdere nationaliteiten en paspoorten ... (dan wordt een bepaalde politicus z'n haardos vanzelf bleek ... ;-))

      Verwijderen
  6. Dacht eraan toen ik het las bij Johan, dat het zuiden van Nederland nog niet zo lang geleden nog Belgie was (kan die verdraaide puntjes niet vinden)...ik zou één land helemaal niet erg vinden:)

    En je identiteit ben je toch zèlf...:*)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. weeral mooi, BERT !

    ik voel het ook zo wat aan : waar gaat het toch allemaal over ? ik behoor toch nergens echt bij - als Franstalige , niet katholiek opgegroeid, was ik van jongs af aan ook al een buitenbeentje - en dat geeft je zo die afstand t.o.v wat er gebeurt

    groetjes,
    Suzy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooi
    vandaag voel ik me toch wel Belg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik zelfs meer dan ooit, na Mathilde daarstraks van vlak bij (op een paar meters afstand) te hebben zien stralen als nieuwe koningin! Wat een mooi naturel mens!

      Verwijderen
  9. Ik ben zelf een vlaams-nationalist en denk dat het inderdaad niet productief om naar het Vlaanderen uit het verleden te kijken. Namen hebben misschien een zeer lange houdbaarheidsdatum, grenzen hebben dat duidelijk níet. De staatsvorming dient te gebeuren rond Vlaanderen als een abstract, identitair én inclusief project. België is een kunstmatige staat (kunstmatig als in: niet organisch tot stand gekomen en opgericht om de sociopolitieke suprematie van een minderheid boven de meerderheid te bekomen én te bestendigen.) en is geen lang leven beschoren. Er zal dus iets voor in de plaats moeten komen. En nogmaals, het heeft geen zin om met één of ander historisch, van de pot gerukt blut-und-bodem-plan voor de dag te komen. Wel met een toekomstgericht politiek, identitair-inclusief project...

    Dit ter zijde... Ik respecteer het inhoudelijke sentiment hoor en vind het alsnog een mooi en waardevol gedicht... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor deze reactie – vooral mooi omdat ze verder gaat dan een extremistisch verlangen naar een onafhankelijk Vlaanderen. België is inderdaad kunstmatig ontstaan, zoals trouwens heel veel staten op deze aardbol en dat grenzen geen houdbaarheidsdatum hebben zien we doorheen heel de geschiedenis en na de val van de muur zelfs nog vrij recent binnen Europa.

      Zelf voel ik me Belg, hoe abstract dat ook mag zijn (of net vanwege die abstractie), veel meer dan dat ik me Vlaming voel – al merk ik dat er toch ook een dubbele identiteit is in mij. Sinds kort woon ik grotendeels in Zeeuws Vlaanderen, waar – tot mijn verbazing – de Vlaamse identiteit veel sterker leeft dan in bv Antwerpen en waar ik dan regelmatig typisch Vlaamse karaktertrekken ontdek (of ontdek dat die toch bestaan, al zijn er toch ook wel typische Belgische karaktertrekken – als ik bv in Noordelijk Nederland vertoef voel ik me bv weer meer verwant met Walen dan met Hollanders).

      Als er ooit al een splitsing zal komen van België, dan zal ik vooral de schoonheid van de Ardennen missen in wat dan mijn land zou zijn – voor mij is België als een thuis met Vlaanderen als huis en Wallonië als tuin. Dat is een romantisch gevoel. Verstandelijk vind ik trouwens ook de grenzen van Vlaanderen kunstmatig en de taalgrens net zo goed iets dat leeft en verandert, met Brussel al helemaal als een abstractie daar binnen.

      Maar ik ben gelukkig in eerste plaats een dichter (en draag op die manier dan toch een Vlaamse identiteit uit in Nederland, dat merk ik telkens weer aan de taalnuances) en ik zie wel hoe het allemaal evolueert. Laten we vooral hopen dat het proces respectvol en in vrede mag verlopen en wat mij betreft heel traag en binnen de typische Belgische kunst van het sluiten van compromissen, wat een voorbeeld zou mogen zijn voor alle landen waar men nu met wapens en geweld allerlei identiteiten wil doordrukken en opdringen …

      Verwijderen
  10. Grense 24 julie 2017 © pierre rossouw

    grense is tog mensgemaak
    hoe jy voel, waar jy behoort
    dit is dan beslis jou eie saak
    mense wil tog, soort soek soort

    in die geskiedenis, van die mens
    sal grense skuif en mense bly
    is dit tog iedereen, se hartewens
    verander dit ook, vir jou en my

    hier word wilde diere ingeperk
    maar vir heinings en vir draad
    is 'n olifant, tog veels te sterk
    hy trap dit plat en besef te laat

    wat mens van hom weg wil vat
    is dit hierdie of, die anderkant
    hier help geen rottang en of lat
    wat is waar, in niemandsland?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lied van mijn land

    Lied van mijn land 'k zal U altijd horen
    Uit alle dalen der herinnering,
    Over de heuv'len van ruisend koren
    En de rivier in haar steigering.

    Lied van mijn land 'k zal U altijd horen
    Uit alle dorpen in de deemstering,
    En uit de warmte der huizen rond de toren
    Onder de huif van de zomerwind.

    Lied van mijn land 'k zal U altijd horen
    Lied van verlangen en vertedering,
    Dat met de kind'ren altijd herboren,
    Zacht met de doden tot zaad verzinkt.

    Liefelijk land, in de bruisende horen
    Hoor ik U Vlaand'ren en zing en zing.
    Liefelijk land, in de bruisende horen
    Hoor ik U Vlaand'ren en zing en zing.

    (Anton Van Wilderode)

    BeantwoordenVerwijderen