dinsdag 2 mei 2017

Oerkracht - Kunstzinnig Tijdschrift

.
.
Oerkracht is een nieuw halfjaarlijks tijdschrift dat een podium wil bieden aan kunstenaars, dichters, filosofen en andere schrijvers. D.m.v. wedstrijden wordt naar inspirerend, spannend en autonoom werk gezocht. Criteria voor inzendingen van Verhalen, Poëzie, Essays en Kunst (in woord en beeld) staan op afzonderlijke pagina's op de site beschreven, zie: Oekracht-voorstelling  

Oerkracht wil nadrukkelijk meerstemmig zijn en nodigt mensen uit iets van hun werk te delen. Het eerste tijdschrift zal in januari 2018 uitkomen. We starten met gedichten en een artikel over het thema 'oerkracht', twee interviews met de kleurrijke kunstenaars Gea Zwart en Lily Hogeveen, één of meerdere essays en columns. 

Oerkracht Medewerkers: Margrethe Venema, Geertje Geertsma, René Alberts, Erika Stulp, Bert Deben, Marc Eyck, Alja Spaan, Johan van der Veer, Joanne Dohle, Jan P. Meijers, Paul Borggreve. 

(zie opmerking opheffing tijdschrift onderaan)

1 opmerking:

  1. Beste mensen,

    op 4 juli 2017 heb ik het besluit genomen om met Oerkracht te stoppen. Met een aantal medewerkers heb ik hier het een en ander over uitgewisseld.

    Het mag onverwachts zijn en mogelijk kan ook niet iedereen zich er geheel en al in vinden, of waren er nog genoeg mogelijkheden om het project te redden.

    De eerste reden van mijn besluit is dat het beoogde doel - de kwaliteit en dan vanuit het concept geredeneerd - niet haalbaar blijkt te zijn. De tweede reden is dat ik dan ook niet meer bereid ben om geld en energie in het project te investeren. Het derde is dat ik het niet zinvol vind om de eerste uitgave af te wachten. Ik kan mijn geld dan beter investeren in eigen werk een studie.
    Verder lijkt het me geen goed idee om aan een grote groep vreemde mensen precies uit te leggen wat mij bewogen heeft om het project te starten en wat mij er nu toe aanzet het vroegtijdig te stoppen.

    Wie zich betrokken voelt en meer wil weten over de achterliggende redenen van dit besluit, kan zo gewenst de brief lezen onder de link 'Het einde van Oerkracht'. Ook heb ik naar aanleiding van dit besluit een gedicht geschreven.

    In principe heb ik er genoeg aan als het signaal dat er van dit project uitging bij een aantal mensen iets bewerkstelligd heeft, maar ik ben niet in de vooronderstelling dat dit beklijft. Ik hecht in dit opzicht meer aan individueel bewustzijn dan aan groepsbewustzijn, hoewel je zou kunnen onderbouwen dat groepsbewustzijn ook een soort oerkracht is.

    Er spelen veel krachten in het veld, waarvan de ene kracht botst met de andere. Dat is niet erg – daar komen als het goed is toch steeds nieuwe dingen uit voort. Botsen, bewegen, richting kiezen en voortbewegen maken deel uit van het leven, waarin alles voortdurend aan verandering onderhevig is. Met die kleinere en grotere stromen komen we allemaal in aanraking en we stromen dan mee met wat ons op dat moment het beste lijkt te passen.

    Het project Oerkracht past mij niet meer. Ik ga terug naar mijn onderstroom, waar ik in zacht licht mijn eigen werk zal oppakken.

    Deze website blijft nog ongeveer 2 weken in de lucht. Daarna zal ik de site verwijderen.

    Ik wil iedereen die zich voor Tijdschrift Oerkracht ingezet heeft, het een warm hart toedroeg of het gesteund heeft hartelijk bedanken. Het samenwerken met zeer uiteenlopende typen mensen heeft me ondanks de uitkomst geïnspireerd en me een rijker mens gemaakt... en het was heerlijk toeven in de bezigheid zelf... ik dank u!

    Een hartelijke groet, Margrethe Venema

    BeantwoordenVerwijderen